„Zmiany lidera. Strategia ekspansji, a sukcesja w firmach rodzinnych”

We wtorek, 21 lutego 2017 roku mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Metropolitan Business Night organizowanym w partnerstwie z Wielkopolską Izbą Przemysłowo Handlową. Tematem przewodnim wydarzenia były „Zmiany lidera. Strategia ekspansji, a sukcesja w firmach rodzinnych”.

Wydarzenie było okazją do spotkania znakomitych prelegentów a przy tym doświadczonych przedsiębiorców Wojciecha Kruka (założyciel W. Kruk) i Piotra Giermaziaka (Netbox Sp. z o.o), którzy z uczestnikami wieczoru dyskutowali i dzielili się przemyśleniami na temat istoty przedsiębiorstwa rodzinnego oraz przemian pokoleniowych zachodzących w przedsiębiorstwach rodzinnych.

Z dyskusji płynęły ciekawe wnioski natury ogólnej oraz prawnej. Podkreślono znaczącą rolę oraz obecność przedsiębiorstw rodzinnych w polskim krajobrazie gospodarczym, które jednak niekoniecznie (i niesłusznie) chcą się przyznawać do własnej tożsamości. Tymczasem, tym co docenia się od lat w zachodniej gospodarce jest rodzinny kręgosłup przedsiębiorstwa, który stanowi doskonały nośnik budowanego latami systemu wartości. Niezaprzeczalnymi korzyściami płynącymi z obcowania z firmami rodzinnymi jest możliwość bezpośredniego kontaktu z ich głównym kierownictwem co przekłada się na łatwość porozumienia w relacjach handlowych.

Wątkiem poruszonym w wieczornej dyskusji były aktualne wyzwania działów kadrowych przedsiębiorstw. Prelegenci zgodzili się, że istotnym elementem profilu pracownika jest kultura osobista – najczęściej wynoszona z domu. Z racji istnienia zażyłości pomiędzy członkami przedsiębiorstwa firmy rodzinne pracują nad swoją kadrą w wyższym stopniu, w związku z tym przeciwieństwie do pozostałych firm, są bardziej odporne na kadrowe niedostatki rynku, co przeważnie przekłada się na wyższą jakość usług.

Sukcesja pokoleniowa w przedsiębiorstwie rodzinnym omawiana we wtorkowy wieczór została oceniona jako proces wieloletni. Rolą prawnika przedsiębiorstwa rodzinnego jest ustalić potrzeby właścicieli biznesu rodzinnego możliwie wcześnie. Taktykę zmian zarządczych należy zaprojektować tak by proces trwał możliwie długo i nie odbił się negatywnie na wynikach przedsiębiorstwa i wewnętrznych relacjach osobowych. Propozycje sukcesyjne kierowane są do ustępującego kierownictwa (cel indywidualny – zabezpieczenie przyszłości) oraz równocześnie do przejmujących prymat zarządczy (cel indywidualny – decyzyjność wzrastająca z czasem).

 

jb